Met paarden op de filmset

Kruimeltje, Baantjer, Redbad en natuurlijk Whitestar: Ton Does en zijn paarden hebben inmiddels al best wat grote producties op hun naam staan. Dat terwijl hij pas 1,5 jaar geleden samen met zijn vrouw begon met zijn bedrijf Media Horse International. Zijn werk blijkt toch wel heel veelzijdig te zijn, wat het ook vooral erg leuk maakt.

Wanneer ben jij besmet geraakt met het paardenvirus? 
‘Dat is wel een heel grappig verhaal. Eigenlijk werk ik van jongs af aan al met paarden, alleen was dat toen niet omdat ik paarden persé zo leuk vond. Rond mijn 15e begon ik met werken bij een boer om simpelweg geld te verdienen. Na een jaar achter kwam ik erachter dat ik wat meer kon verdienen door stallen te gaan mesten bij een paardenbedrijf in de buurt. Ik had geen ervaring met paarden maar deed gewoon wat er gezegd werd. Al gaande weg bleek ik heel handig te zijn in de omgang met paarden en rond mijn 20e was ik instructeur en runde ik de stal. Bijna 10 jaar geleden zijn met vrouw en ik begonnen met een manege- en pensionstal. Daarnaast verkochten we ook New Forest pony’s en Friezen, maar we merkten dat de verkoop niet zo bij ons paste.’

Hoe kom je vanuit een manege / pensionstal in aanraking met de filmindustrie?
‘Dat was eigenlijk toeval. In 2017 werd ik bij toeval gebeld door iemand die Friese paarden nodig had voor een film. Dat was Redbad, een film over Friese koningen. Ik was wel nieuwsgierig en had een aantal Friese paarden staan. Ik wist wat mijn paarden konden en dat sloot aan bij de wensen van het productieteam. Ik ben meegegaan met mijn paarden om te helpen en een oog in het zeil te houden. Zo kwam ik dus voor het eerst in mijn leven op een filmset.’

Hoe was die eerste ervaring?
‘Leerzaam en erg gaaf om een kijkje achter de schermen te krijgen. Te zien wat zich afspeelt bij de opnames van een film.’

En zo ontstond het idee voor je bedrijf Media Horses International?
‘Ja, mijn vrouw had toen al veel ervaring met training in vrijheidsdressuur en we waren toch al veel met paarden bezig. Ik ben goed in managen en organiseren, wat vooral op de sets van groot belang is. Alles moet goed afgestemd worden om het welzijn en de veiligheid van de acteurs, het productieteam en mijn paarden te waarborgen. Ook houd ik me bezig met de opleiding van acteurs die te paard gefilmd moeten worden. Want naast acteren moeten ze natuurlijk ook kunnen paardrijden. Voor het echte werken kunnen we stand-in ruiters ter beschikking stellen als er bijvoorbeeld echte stunts gedaan moeten worden.’

Je noemde zojuist de training van je filmpaarden al even. Waar moet een fijn filmpaard voor jou aan voldoen? 
‘We kopen een paard waarbij we een goed gevoel hebben. Vaak zijn dit Andalusiërs uit Spanje of Friese paarden, omdat ze een mooie uitstraling hebben. Ze hebben de looks en kleur die op beeld gewoon erg goed overkomen. Verder zijn ze koel in het hoofd wat ook belangrijk is om de veiligheid te kunnen waarborgen. De paarden krijgen allemaal een basistraining, waarbij ze dressuurmatig aangereden worden. Ook moeten ze een sprongetje kunnen maken en staan ze voor de wagen. Naarmate de training vordert kom je erachter waar het paard goed in is en proberen we die kwaliteiten te verbeteren. ‘

Hoe zorg jij ervoor dat je paarden op de set goed verzorgd worden? 
‘Daar komt best veel bij kijken om eerlijk te zijn. Daar komt al het organiseren en managen weer om de hoek kijken. Voorop staat dat wij altijd bij onze paarden blijven en dat de coördinatie rondom de paarden geheel in mijn handen ligt. Voor grote films zoals Whitestar en Kruimeltje verblijven de paarden soms op stallen dichtbij de locatie. Whitestar is trouwens ook voor een deel bij ons op stal gefilmd. Dat maakt het proces een stuk makkelijker. Ik zorg er voor dat de paarden niet te lang op de set zijn en dat ze geen dingen hoeven te doen die ze niet kunnen. Dit stemmen we af voordat het filmen begint. Ik zorg er ook altijd voor dat rondom de filmlocatie een dierenarts en hoefsmid stand-by staat.’

Kun je nog meer wat voorbeelden noemen over wat je dan zoals moet organiseren?
‘Voor Kruimeltje moesten de paarden bijvoorbeeld 1,5 km door de duinen galopperen. Het productieteam en regisseur moeten dan wel begrijpen dat dit twee a drie keer kan, maar geen tien keer. In ieder geval niet met hetzelfde paard. We kunnen van een paard ook niet verwachten dat hij 12 tot 16 uur op de set staat, want vaak duurt een draaidag zo lang. Ik los dit op door dan bijvoorbeeld 3 paarden van dezelfde kleur mee te nemen. Communicatie is echt de key. Een ander voorbeeld is dat ik van te voren moet weten op welke ondergrond gefilmd wordt, simpelweg om te bekijken of de paarden wel of niet op ijzers moeten staan.’

In wat voor een soort film hoop je je paarden nog eens terug te zien? 
‘Dan zou ik toch graag aan een buitenlandse productie mee willen werken. In het buitenland is werken met filmpaarden trouwens sowieso veel bekender. In Nederland worden gewoon minder films met paarden gemaakt. Een film zoals Braveheart, zo’n imposante grote buitenlandse film zou ik wel erg graag willen doen. Mocht men vanuit Amerika besluiten opnames in Europa te maken, dan sta ik daar zeker voor open.'

Wil je de avonturen van Ton Does en zijn paarden volgen? Hou dan zeker zijn instagram media_horses_international en gelijknamige facebookpagina in de gaten.

 

Lees meer over:






EVENEMENTEN VOOR JOU


Met paarden op de filmset

Kruimeltje, Baantjer, Redbad en natuurlijk Whitestar: Ton Does en zijn paarden hebben inmiddels al best wat grote producties op hun naam staan. Dat terwijl hij pas 1,5 jaar geleden samen met zijn vrouw begon met zijn bedrijf Media Horse International. Zijn werk blijkt toch wel heel veelzijdig te zijn, wat het ook vooral erg leuk maakt.

Wanneer ben jij besmet geraakt met het paardenvirus? 
‘Dat is wel een heel grappig verhaal. Eigenlijk werk ik van jongs af aan al met paarden, alleen was dat toen niet omdat ik paarden persé zo leuk vond. Rond mijn 15e begon ik met werken bij een boer om simpelweg geld te verdienen. Na een jaar achter kwam ik erachter dat ik wat meer kon verdienen door stallen te gaan mesten bij een paardenbedrijf in de buurt. Ik had geen ervaring met paarden maar deed gewoon wat er gezegd werd. Al gaande weg bleek ik heel handig te zijn in de omgang met paarden en rond mijn 20e was ik instructeur en runde ik de stal. Bijna 10 jaar geleden zijn met vrouw en ik begonnen met een manege- en pensionstal. Daarnaast verkochten we ook New Forest pony’s en Friezen, maar we merkten dat de verkoop niet zo bij ons paste.’

Hoe kom je vanuit een manege / pensionstal in aanraking met de filmindustrie?
‘Dat was eigenlijk toeval. In 2017 werd ik bij toeval gebeld door iemand die Friese paarden nodig had voor een film. Dat was Redbad, een film over Friese koningen. Ik was wel nieuwsgierig en had een aantal Friese paarden staan. Ik wist wat mijn paarden konden en dat sloot aan bij de wensen van het productieteam. Ik ben meegegaan met mijn paarden om te helpen en een oog in het zeil te houden. Zo kwam ik dus voor het eerst in mijn leven op een filmset.’

Hoe was die eerste ervaring?
‘Leerzaam en erg gaaf om een kijkje achter de schermen te krijgen. Te zien wat zich afspeelt bij de opnames van een film.’

En zo ontstond het idee voor je bedrijf Media Horses International?
‘Ja, mijn vrouw had toen al veel ervaring met training in vrijheidsdressuur en we waren toch al veel met paarden bezig. Ik ben goed in managen en organiseren, wat vooral op de sets van groot belang is. Alles moet goed afgestemd worden om het welzijn en de veiligheid van de acteurs, het productieteam en mijn paarden te waarborgen. Ook houd ik me bezig met de opleiding van acteurs die te paard gefilmd moeten worden. Want naast acteren moeten ze natuurlijk ook kunnen paardrijden. Voor het echte werken kunnen we stand-in ruiters ter beschikking stellen als er bijvoorbeeld echte stunts gedaan moeten worden.’

Je noemde zojuist de training van je filmpaarden al even. Waar moet een fijn filmpaard voor jou aan voldoen? 
‘We kopen een paard waarbij we een goed gevoel hebben. Vaak zijn dit Andalusiërs uit Spanje of Friese paarden, omdat ze een mooie uitstraling hebben. Ze hebben de looks en kleur die op beeld gewoon erg goed overkomen. Verder zijn ze koel in het hoofd wat ook belangrijk is om de veiligheid te kunnen waarborgen. De paarden krijgen allemaal een basistraining, waarbij ze dressuurmatig aangereden worden. Ook moeten ze een sprongetje kunnen maken en staan ze voor de wagen. Naarmate de training vordert kom je erachter waar het paard goed in is en proberen we die kwaliteiten te verbeteren. ‘

Hoe zorg jij ervoor dat je paarden op de set goed verzorgd worden? 
‘Daar komt best veel bij kijken om eerlijk te zijn. Daar komt al het organiseren en managen weer om de hoek kijken. Voorop staat dat wij altijd bij onze paarden blijven en dat de coördinatie rondom de paarden geheel in mijn handen ligt. Voor grote films zoals Whitestar en Kruimeltje verblijven de paarden soms op stallen dichtbij de locatie. Whitestar is trouwens ook voor een deel bij ons op stal gefilmd. Dat maakt het proces een stuk makkelijker. Ik zorg er voor dat de paarden niet te lang op de set zijn en dat ze geen dingen hoeven te doen die ze niet kunnen. Dit stemmen we af voordat het filmen begint. Ik zorg er ook altijd voor dat rondom de filmlocatie een dierenarts en hoefsmid stand-by staat.’

Kun je nog meer wat voorbeelden noemen over wat je dan zoals moet organiseren?
‘Voor Kruimeltje moesten de paarden bijvoorbeeld 1,5 km door de duinen galopperen. Het productieteam en regisseur moeten dan wel begrijpen dat dit twee a drie keer kan, maar geen tien keer. In ieder geval niet met hetzelfde paard. We kunnen van een paard ook niet verwachten dat hij 12 tot 16 uur op de set staat, want vaak duurt een draaidag zo lang. Ik los dit op door dan bijvoorbeeld 3 paarden van dezelfde kleur mee te nemen. Communicatie is echt de key. Een ander voorbeeld is dat ik van te voren moet weten op welke ondergrond gefilmd wordt, simpelweg om te bekijken of de paarden wel of niet op ijzers moeten staan.’

In wat voor een soort film hoop je je paarden nog eens terug te zien? 
‘Dan zou ik toch graag aan een buitenlandse productie mee willen werken. In het buitenland is werken met filmpaarden trouwens sowieso veel bekender. In Nederland worden gewoon minder films met paarden gemaakt. Een film zoals Braveheart, zo’n imposante grote buitenlandse film zou ik wel erg graag willen doen. Mocht men vanuit Amerika besluiten opnames in Europa te maken, dan sta ik daar zeker voor open.'

Wil je de avonturen van Ton Does en zijn paarden volgen? Hou dan zeker zijn instagram media_horses_international en gelijknamige facebookpagina in de gaten.

 

Lees meer over: