Trainen en doelen stellen volgens Ruiterfit

Nadat Ferry Ferwerda van Ruiterfit vorige keer een analyse van jou als ‘persoon’ en jou ‘te paard’ in kaart heeft gebracht gaan we nu aan de slag met trainen. Wat is trainen en hoe doe je dat precies? Voor het paard weten we altijd goed wat we moeten doen en wie we hiervoor nodig hebben om verder te komen, maar hoe zit dat voor jezelf?

‘Allereerst wil ik aangeven dat je vooral iets moet kiezen wat je leuk vindt om te doen, bijvoorbeeld: als je je conditie wil verbeteren dan denkt men al snel aan hardlopen, maar als je hardlopen echt niks aan vindt kan je ook andere manieren vinden om je conditie te verbeteren zoals zwemmen, fietsen etc.’

Motivatie
‘Het belangrijkste aan trainen is ‘waarvoor je het doet’ oftewel je motivatie, als je dat niet hebt is trainen vaak zinloos en dus ook niet leuk om te doen. Belangrijk om dus eerst naar je motivatie op zoek te gaan, zorg dat de motivatie voor jezelf is en niet voor iemand anders, ik neem aan dat je ‘wilt’ sporten en niet ‘moet’ sporten voor een ander. Stel jezelf dus de vraag: Waarom wil ik paardrijden, of waarom wil ik naar het hogere niveau?’

Specifieke oefeningen
‘Na de analyse te paard zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen, dit zullen dan specifieke verbeterpunten zijn voor jou op mentaal of fysiek vlak. Met deze punten kun je dan een training gaan ontwikkelen voor jezelf om dit te verbeteren. Wat belangrijk is, is dat je de oefeningen die je doet specifiek aanpast op wat voor jou van toepassing is. Er mag dus een extra dimensie aan je oefening toegevoegd worden óf een andere lading qua doel. Naar de sportschool gaan en dezelfde oefeningen doen die iedereen doet is dus niet altijd goed, variatie is het sleutelwoord en zal je verder brengen. Ruiterfit kan je hier perfect mee helpen om je te onderscheiden van de rest en de oefeningen te doen die voor jou goed zijn.’

Doelen stellen
‘Naast motivatie en specifiek trainen is het belangrijk om voor jezelf doelen te stellen. Als we het over doelen stellen hebben, dan kunnen we de doelen in verschillende soorten doelen omschrijven, namelijk:

1. Resultaat doelen, hierbij ligt de aandacht alleen op het resultaat, bijvoorbeeld: ik ga naar wedstrijd om winstpunten te halen of om kampioen te worden.

2. Prestatie doelen, hierbij ligt de aandacht op de geleverde prestatie, dit kan van alles zijn, als voorbeeld: deze keer wil je je handen stil houden tijdens een bepaalde oefening wat voorheen niet lukte.

3. Proces doelen, hierbij ligt de aandacht op het ‘hoe’ te komen tot een prestatie, als voorbeeld: om een beweging mogelijk te maken heb je een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen zoals; lichaamsspanning, bepaalde houdingen, ademhaling, hulpen die je moet geven, focus op het juiste etc. Hier hoor je altijd mee bezig te zijn. Ben je niet bewust bezig met het neerzetten van een prestatie dan behaal je geen resultaat en zal je nooit leren van de fouten die je mogelijk maakt.

Aan jullie om eens te kijken voor jezelf of je dit op papier kan zetten, het is voor alles van toepassing en kan je helpen om bewuster met je sport bezig te gaan.’

Lees meer over:






EVENEMENTEN VOOR JOU


Trainen en doelen stellen volgens Ruiterfit

Nadat Ferry Ferwerda van Ruiterfit vorige keer een analyse van jou als ‘persoon’ en jou ‘te paard’ in kaart heeft gebracht gaan we nu aan de slag met trainen. Wat is trainen en hoe doe je dat precies? Voor het paard weten we altijd goed wat we moeten doen en wie we hiervoor nodig hebben om verder te komen, maar hoe zit dat voor jezelf?

‘Allereerst wil ik aangeven dat je vooral iets moet kiezen wat je leuk vindt om te doen, bijvoorbeeld: als je je conditie wil verbeteren dan denkt men al snel aan hardlopen, maar als je hardlopen echt niks aan vindt kan je ook andere manieren vinden om je conditie te verbeteren zoals zwemmen, fietsen etc.’

Motivatie
‘Het belangrijkste aan trainen is ‘waarvoor je het doet’ oftewel je motivatie, als je dat niet hebt is trainen vaak zinloos en dus ook niet leuk om te doen. Belangrijk om dus eerst naar je motivatie op zoek te gaan, zorg dat de motivatie voor jezelf is en niet voor iemand anders, ik neem aan dat je ‘wilt’ sporten en niet ‘moet’ sporten voor een ander. Stel jezelf dus de vraag: Waarom wil ik paardrijden, of waarom wil ik naar het hogere niveau?’

Specifieke oefeningen
‘Na de analyse te paard zijn er een aantal zaken aan het licht gekomen, dit zullen dan specifieke verbeterpunten zijn voor jou op mentaal of fysiek vlak. Met deze punten kun je dan een training gaan ontwikkelen voor jezelf om dit te verbeteren. Wat belangrijk is, is dat je de oefeningen die je doet specifiek aanpast op wat voor jou van toepassing is. Er mag dus een extra dimensie aan je oefening toegevoegd worden óf een andere lading qua doel. Naar de sportschool gaan en dezelfde oefeningen doen die iedereen doet is dus niet altijd goed, variatie is het sleutelwoord en zal je verder brengen. Ruiterfit kan je hier perfect mee helpen om je te onderscheiden van de rest en de oefeningen te doen die voor jou goed zijn.’

Doelen stellen
‘Naast motivatie en specifiek trainen is het belangrijk om voor jezelf doelen te stellen. Als we het over doelen stellen hebben, dan kunnen we de doelen in verschillende soorten doelen omschrijven, namelijk:

1. Resultaat doelen, hierbij ligt de aandacht alleen op het resultaat, bijvoorbeeld: ik ga naar wedstrijd om winstpunten te halen of om kampioen te worden.

2. Prestatie doelen, hierbij ligt de aandacht op de geleverde prestatie, dit kan van alles zijn, als voorbeeld: deze keer wil je je handen stil houden tijdens een bepaalde oefening wat voorheen niet lukte.

3. Proces doelen, hierbij ligt de aandacht op het ‘hoe’ te komen tot een prestatie, als voorbeeld: om een beweging mogelijk te maken heb je een aantal voorwaarden waar je aan moet voldoen zoals; lichaamsspanning, bepaalde houdingen, ademhaling, hulpen die je moet geven, focus op het juiste etc. Hier hoor je altijd mee bezig te zijn. Ben je niet bewust bezig met het neerzetten van een prestatie dan behaal je geen resultaat en zal je nooit leren van de fouten die je mogelijk maakt.

Aan jullie om eens te kijken voor jezelf of je dit op papier kan zetten, het is voor alles van toepassing en kan je helpen om bewuster met je sport bezig te gaan.’

Lees meer over: